
Rzut oka na fabułę
W stosunku do oryginału fabuła nie uległa zmianie. W skrócie Mario kolejny raz ruszył ratować Księżniczkę Peach z łap Bowsera i gdy szybko zanosiło się na happy-end, z nieba spadł wielki, żyjący miecz, Exor, który wbił się w zamek Bowsera i wyrzucił Mario, Księżniczkę i Króla Koopę w różne strony świata. Mario ląduje w swoim domku i cóż… rusza na wyprawę, aby ponownie uratować Księżniczkę, pokonując po drodze różnych przeciwników, pomagając napotkanym postaciom oraz kompletując swoją wesołą ferajnę.
Słowo o tym, co widać
Oprawa wizualna przeszła naprawdę sporą przemianę od debiutu gry w 1996 roku. Remake został wykonany w oparciu o silnik Unity. Wszystkie tła i lokacje zostały zbudowane na nowo, jednocześnie wiernie oddając to, co znajdowało się w oryginale. Zarówno bohaterowie, postacie niezależne, jak i przeciwnicy zostali zamienieni w pełnoprawne trójwymiarowe modele.
Ścieżka audio
W przypadku oprawy dźwiękowej dostajemy wybór. Możemy zostać przy nowych aranżacjach starych utworów, w orkiestrowym wydaniu, albo przełączyć się na oryginalną, SNES-ową, ścieżkę dźwiękową. Każdemu według potrzeb. Niestety tu też muszę przyczepić się do jednej rzeczy. W remaku dodano kilka przerywników filmowych, które, choć naprawdę ładnie wykonane, to niestety są udźwiękowione w sposób bardzo słaby… Postacie biegają, coś robią, kłapią paszczami, ale my nie słyszymy absolutnie nic. Szkoda, bo wygląda to mega dziwnie.Mechaniki, och, mechaniki
Gra jest bardzo wiernym remakem – wszystkie mechaniki znane z pierwowzoru są obecne również i tutaj. Deweloperzy pokusili się o jednak o ich drobny lifting. W podstawach nic się nie zmieniło: są ataki zwykłe, są ataki specjalne, można korzystać z przedmiotów. Możemy wykonywać ataki krytyczne czy blokować obrażenia, naciskając przycisk w odpowiednim momencie. Dodatkowo gdy uda nam się idealnie wykonać nasz atak, zada on nie tylko większe obrażenia wybranemu przeciwnikowi, ale i pozostali oponenci otrzymają jakieś rany. Nowością natomiast jest pasek ataku drużynowego. Wykonując w odpowiednim momencie ataki i bloki, ładujemy powoli pasek postępu, a gdy osiągnie on 100%, możemy wykonać jakiś atak specjalny. Jaki? To zależy od tego, które postacie są obecnie aktywne w naszej drużynie.
Nowości
Poza naprawdę olbrzymią wiernością oryginałowi gra oferuje też parę rzeczy od siebie. Jest wspomniany już wcześniej atak grupowy czy możliwość zadawania obrażeń wszystkim przeciwnikom naraz w przypadku ataków krytycznych. Pojawił się też postgame. Nie jest może oszałamiająco duży, ale pozwolił podomykać wątki oraz zaoferował nieco wyzwań, takich jak powtórne pojedynki z niektórymi bossami.
Super Mario RPG
78
Recenzent
Plusy
Super Mario RPG wróciło!
humor
prosta i przyjemna fabuła, idealna dla młodszych graczy niezaznajomionych jeszcze z grami RPG
parę usprawnień typu QoL
sporo różnych minigier
fani oryginału poczują się jak w domu
Minusy
dziwne udźwiękowienie przerywników filmowych
widać, że niektóre z rozwiązań są już nieco archaiczne
brak tłumaczenia na język polski
jednak trochę krótka
Podsumowanie
Super Mario RPG to bardzo fajny i udany remake, niestety nie wolny od wad. Ze swoją długością na około 12-16 godzin świetnie nadawałby się jako pierwsza RPG-owa przygoda dla młodszych osób: są postacie z Mario, jest humor, ciekawa fabuła... Niestety nie ma tłumaczenia na język polski, co sprawia, że dla osób bez znajomości angielskiego może być to mało atrakcyjna pozycja. Z odświeżonej wersji ucieszą się więc głównie fani oryginału.
Criterion 1
2
3
Mi Super Mario RPG spodobał się nieco bardziej niż recenzentowi, choć zgadzam się z większością minusów 😉 Ukończyłem z ogromna przyjemnością i bawiłem się świetnie. Było to moje kolejne podejście do tej gry, kilka lat temu dla RPGowego Mariana kupiłem SNESa Mini.