Tetsuya Takahashi, dyrektor serii Xeno, nie ma nic przeciwko cenzurze swoich gier

"Rozumiem różnice kulturowe"

Temat cenzury gier na konsolach Nintendo podnoszony był w ostatnich latach kilkukrotnie. Jednym z tytułów, który wygląda nieco inaczej na Zachodzie jest Xenoblade Chronicles X, z którego usunięto między innymi kontrowersyjnie skąpy ubiór jednej z niepełnoletnich postaci czy suwak pozwalający dostosować wielkość kobieciego biustu. Za lokalizację pozycji na rynki zachodnie odpowiadało Nintendo Treehouse, będące częścią amerykańskiego oddziału Nintendo.

Sam twórca gry, Tetsuya Takahashi, nie ma jednak wielkich problemów z cenzurą swoich tytułów. W wywiadzie dla Kotaku stwierdził, że w ogóle go to nie martwi:

Jeśli chodzi o Xenoblade Chronicles X, w zachodniej wersji gry doszło do kilku zmian. Jestem jednak osobą, która nie jest służbistą w takich sprawach, więc nie mam nic przeciwko zmianom w końcowym produkcie. Naprawdę mi to nie przeszkadza.

Japończyk dodał, że rozumie konieczność dostosowania produktu do różnych grup odbiorców:

Jako deweloper czuję, że idealnym rozwiązaniem byłoby dostosowywaie zawartości do realiów kulturowych, czy to jeśli chodzi o USA, czy Europę. Podczas dyskusji o suwaku określającym wielkość piersi zapytałem <<czy problem rozwiązałoby umieszczenie w grze suwaka dostosowującego wielkość krocza?>> To oczywiście żart, ale doszliśmy do wniosku, że nie miałoby to sensu. Zdaję sobie sprawę z różnic kulturowych pomiędzy Japonią a resztą świata.

Pracujący dla Nintendo Genki Yokota i Reggie Fils-Aime dodali także, że wszelkie zmiany są konsultowane z deweloperami i czasami są one koniecznie – gra dostaje niższą kategorię PEGI, co pozytywnie wpływa na sprzedaż.

Warto tutaj zaznaczyć, że kolejną grę Takahashiego, Xenoblade Chronicles 2, podobnie jak „jedynkę”, lokalizować będzie europejski, a nie amerykański oddział firmy. Premiera pozycji ma nastąpić równocześnie na całym świecie pod koniec tego roku.

14 komentarzy

  1. Oni rozumieją różnice kulturowe zawsze, ale nigdy nie zrozumieją, że my po to kupujemy te japońskie giereczki, by mieć te japońskie giereczki, a nie zepsute wymysłami chorego świata zachodu wynalazki, czasem komiczne. No i ten argument z ratingiem… Może na skalę światową jakiś procent więcej się sprzedaje. Ale serio? PEGI 12 vs 16 to taka różnica, że trza ciąć produkty? Jestem ciekaw ile ludzi w przedziale 12-15 kupiło i grało na świecie w XCX… Ta gra, jak i inne powinna mieć PEGI16 i było by po problemach, a nie jeszcze sobie dodatkową robotę robią z cenzurą.

  2. Kostium kostiumem, ale jak dostajemy coś pokroju Fire Emblem Fates to mnie krew zalewa, i nawet nie chodzi mi o czochranie waifusów (Pobawiłbym się tym pewnie pięć minut po czym pokazałbym jako ciekawostkę znajomym, więc przeżyję brak), ale o kiepską jakość tłumaczenia (Jestem gościem który przeżyje wiele odejść od oryginalnej wersji o ile tłumaczona brzmi dobrze, ba jestem w stanie nawet to bronić jeśli uważam że jest faktycznie dobre (Podobają mi się imiona i nazwy w tłumaczonej wersji bardziej niż w oryginale), ale zostawianie pustej konwersacji pomiędzy postaciami czy kompletne zmiany supportów na gorsze to jednak trochę za dużo), odcinanie nas od regionów (Chcesz odwiedzić zamek kolegi z USA? Powodzenia 😛 ), usuwanie przedmiotów (No kurde – Strój kąpielowy który widać tytlko podczas wizyt w łaźni jest zbyt kontrowersyjny – Już nawet nie ocenzurować tylko wyciąć i pozbawić gracza tych +2 obrażeń czy innych bonusów) i chyba najgorsze kompletne zmienianie postaci bez konkretnej przyczyny i nie chodzi mi tu o takie pierdoły jak Hisame mający obsesję na punkcie korniszonów, ale Effie która z uroczej dziewczyny która przełamuje stereotypy female knightów staje się stereotypem do kwadratu i z dialogów wygląda jakby Elise przyjaźniła się z nią tylko dla tego że boi się że ta ją zatłucze na śmierć jak ta jej odmówi 😛
    Swoją drogą coś wam strona nawala (Chyba że to tylko u mnie) – Adres My3ds.pl jest martwy, a np. odnośniki do loginu pod komentarzem dalej przekierowują na ten adres, przez co trzeba nieraz kombinować.

Dodaj komentarz