[Recenzja] Art Academy

 

Art-Academy_NDS_US_ESRBArt Academy to produkcja studia Headstrong Games na zlecenie Nintendo. Jest to program do nauki malunku. Dla wielu z zewnątrz traktowana trochę po macoszemu, często traktując ją komentarzem „dzięki tej grze nie nauczymy się malować” (pozdrowienia dla d-serious i ich „fachowej” redakcji…). Przez wielu traktowana za popierdółkę niewartą swoich pieniędzy, ale czy to prawda? Moim zdaniem nie i postaram się was teraz przekonać, że warto się tym tytułem zainteresować jeśli macie choć nutkę artysty… albo małe dzieciaki.

Trybów „gry” mamy dwa: Lessons (lekcje) oraz Free Paint (pełna samowolka), oraz dodatkowo Gallery, Demo oraz Camera.

Lessons – w tym trybie jak sama nazwa wskazuje – uczymy się. Lekcji jest 10. Do niektórych są również sub lekcje, które polegają na doszlifowaniu nabytych już umiejętności. Lekcje zaczynamy od rysunku prostych figur, nadawaniu formy i cieni ołówkiem, a kończymy na malowaniu dosyć realistycznie odwzorowanym pędzlem, zaawansowanych kompozycji. Nauczymy się w tej grze wszystkiego, co potrzeba do tworzenia takich małych arcydzieł:

Lekcje są prowadzone bardzo łopatologicznie. Ludek o imieniu Vince, opowiada nam jakie ołówki, pędzle czy farby wybierać oraz jak się nimi posługiwać. Po za opisem słownym, magiczna łapka robi najpierw próbę za nas, a następnie karze nam powtórzyć. Bez poprawnego powtórzenia nie popchniemy lekcji dalej, co moim zdaniem jest dobrym rozwiązaniem, ponieważ każe nam przyłożyć się do lekcji, a nie skakać po łebkach. Czy lekcje te są w stanie nas czegoś nauczyć? Oczywiście! Będziecie w pełni podziwu dla nabytych przez siebie nowych umiejętności i to w tak prosty sposób! Teraz opiszę coś dla wyjadaczy, czyli Free Paint.

Free Paint – tryb pełnej samowolki. Mamy arkusz, wszystkie dostępne ołówki, pędzle, farby oraz inne przybory i jedyne co nas hamuje to własna wyobraźnia. Więcej o samym trybie nie ma się co rozpisywać. Przejdziemy do rzeczy które ten tryb tworzą czyli…

Narzędzia!
Ołówki:
2H, HB, 2B, oraz gumkę. Ołówki możemy ustawić w trybie Point oraz Flat. Czym tryby się różnią? Point to ołówek trzymany tradycyjnie, natomiast Flat to ołówek trzymany równolegle do kartki – doskonały do tworzenia cieni.
Pędzle:
Round (okrągłe pędzle, dokładne jak ołówek/kredki) oraz pędzle Flat (szerokie, prostokątne, przypominające te do malowania ścian ;)).
Paleta kolorów: mnogość opcji jest bardzo duża. Możemy tu określić ilość nałożonej farby na pędzel podczas jednego pociągnięcia, jak i również nasączenie go wodą. Dzięki temu możemy tworzyć zarówno mocne soczyste posunięcia, oraz blade prześwitujące. Zarówno ilość farby jak i nasączenia H2O ma 3 stopnie.
Kolejną opcją w palecie to… same farbki. Standardowych kolorów jest 10 [czerwony, pomarańcz, jasny żółty, zielony (limonka), czarny, zielony (trawiasty, oliwkowy), błękit, granat, jasny fiolet oraz biały]. Nie byłoby to może nic fascynującego gdyby nie fakt, że mamy możliwość mieszania tych kolorów, czyli paleta barw jest gigantyczna! Domyślam się, że jest około 65tyś kombinacji, co daje niezłe pole do popisu.
Lupa – możemy przybliżać dowolny obrazek, niejednokrotnie pomocne przy kończeniu detalu.
Siatka – dzieli nam obrazek na kolumny i rowki. Jeśli przerysowujemy z gotowego obrazka czy zdjęcia (o tym później) jesteśmy w stanie doskonale oddać proporcje, podpierając się ową siatką. kto rysował na kartce w kratce ten wie o czym mówię.
Podgląd – tutaj zmieniamy co chcemy widzieć na górze. Opcji jest cała gama, od zwykłego wyświetlania w kolorze po wersje czarno-białe czy te z zaznaczonymi światło-cieniami. Bardzo pomocne.
Opcje – klasyczne: Continue, Save (zapisujemy aktualny stan, abyśmy mogli później kontynuować), Select Reference (wybieramy obrazek/zdjęcie które będziemy przerysowywać), Save to Gallery (zapisujemy do galerii, taki nasz mały Luwr), Clear, Quit.
Selekcja referencji – czyli to o czym już pisałem – możliwość doboru gotowego obrazka który będziemy przerysowywać.

W selekcji referencji, możemy wybrać malunek nasz, zdjęcie przygotowane przez twórców (od zwięrzątek po skomplikowane krajobrazy), oraz… zrobić zdjęcie i na jego podstawie malować/rysować! Cały patent z kamerą działa na 3DS bez zarzutu. Możecie zrobić zdjęcie parku w swojej okolicy, a później go przerysować, albo zabawić się w DiCaprio i niczym bohater Titanica przerysować jakąś piękną dzierlatkę… albo może nie, to mało romantyczne, ale da się! 😀

Sama produkcja swoją strukturą jak widzicie nie jest rozbudowana, jednak narzędzia są tak dobrze odwzorowane, że zarówno amatorzy jak i profesjonaliści znajdą coś dla siebie.
Sam jestem z zawodu grafikiem komputerowym i przy Art Academy znajduję wiele frajdy oraz wiele się uczę, chociaż w domu/pracy mam Photoshopa i tablet, czyli starszych braci tej produkcji. Jeśli macie choć odrobinę zapału do rysowania/malowania, na prawdę produkcję polecam. Starczy wam na długo, a niewysoka cena (£14.91 na Amazon.co.uk) sprawia, że jest to tytuł „must buy”.

Ode mnie gra dostaje ocenę 9/10, ale tylko dlatego, że nie ma możliwości zrzucenia swoich prac na kartę SD, a następnie na komputer.

Strony oficjalne:
http://artacademy.nintendo.com/
http://www.nintendo.pl/games/show/art-academy-kurs-rysowania-i-malowania

Link do produktu na Amazon.co.uk
http://www.amazon.co.uk/Art-Academy-Techniques-Step-Step/dp/B003UVA4KC

14 komentarzy

  1. Genialne! Byłem od jakiegoś czasu w tyle z ogarnianiem gier na DSa i kompletnie nie wiedziałem żr takie coś istnieje. Myślałem że jestem skazany tylko na szarostrefowe Colors! i to był dla mnie jedyny argument za używaniem flaszkarty.
    Mam nadzieje że nintendo zrobi w szybkim czasie wersje na 3DSa z nowymi narzędziami i możliwością zapisania obrazków na karcie sd. Oby! 🙂

  2. Gorąco polecam ten tytuł. Sam przekonałem się do zakupu DSa dzięki Art Academy ponieważ chciałem ćwiczyć swój fach w drodze do pracy czy w trakcie wyjazdów służbowych. Cena nie jest wygórowana, a jeśli ktoś choć trochę lubi rysować i malować jest to produkt dla niego.

Dodaj komentarz