Connect with us

Cześć, czego szukasz?

MyNintendo.plMyNintendo.pl

Recenzje

[Recenzja] Monster Hunter Stories 2

Jak to jest, że każdy klon Pokemonów jest od nich lepszy?

Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin to kontynuacja spin-offa serii Monster Hunter, wydanego w 2017 roku na 3DS-a. W odróżnieniu od głównej serii była to pozycja stawiająca na opowieść, turowe walki, łapanie potworków i przystępność dla nowych graczy. Miała też przyciągnąć młodszych graczy kreskówkową oprawą. Czy druga odsłona to godny następca dobrze przyjętego tytułu?

W roli głównej występuje wnuczek lub wnuczka legendarnego jeźdźca Reda. Fabuła rozpoczyna się w momencie zniknięcia gatunku Rathalosów i przechwycenia jednego z ich jaj. Będzie wiązać się z nim legenda o zniszczeniu świata oraz tajemnicze doły pojawiające się wszędzie i emitujące światło wpędzające w morderczy szał inne potwory. Brzmi jak zajawka? Bo nią jest, niestety jest też fabułą trzech czwartych gry. Podczas gdy w pierwszej odsłonie narracja była prowadzona dynamicznie, dając poczucie rozwijającej się przygody. Tak tutaj twórcy chyba zapomnieli o tym, że nie jest to odsłona głównej serii.

Przez większość czasu będziemy podróżować do danego punktu, zabijać bossa i powracać do wioski. Jasne, mamy sporo dobrze wyreżyserowanych fabularnych przerywników, ale niestety nie wnoszą one nic do powoli rozwijającej się fabuły. Po drodze spotykamy postacie powiązane z naszym dziadkiem, jak i te poznane w pierwszej odsłonie gry. Tylko czy na pewno to było zmysłem twórców? Podążanie śladami historii, która już się wydarzyła, wygląda na brak pomysłu na historię – ot, wrzućmy znane postacie i jakąś tajemnice jako pretekst, by chodzić w miejsca i polować na potwory… Weteranów to znudzi, a nowych graczy może irytować ciągłymi odniesieniami.

Jak to jest być skrybą, dobrze?

Świat przedstawiony to jeszcze większe rozczarowanie niż fabuła. Po drugiej odsłonie tej sub serii, przesiadającej się na nową generację, spodziewałem się więcej i lepiej w każdym aspekcie, choć bez rewolucyjnych zmian. Po co zmieniać coś, co działa, prawda? Twórcy chyba za bardzo wzięli sobie do serca to założenie. O ile powracające potwory są zrozumiałe, jako że stanowią część świata, to można by oczekiwać, choć paru nowości. Dostajemy słabo wyglądające i zaprojektowane lokacje (chociażby w porównaniu do potworów). Co więcej, biomy to kopia tych z pierwszej odsłony gry. Nawet dostajemy je w tej samej kolejności – stepy, dżungla, śniegi, pustynia, rajskie klimaty i wulkan. Trzymając się uparcie jednego świata, wypadałoby dorzucić jakiś całkiem nowy region.

Walka to kwintesencja tej serii i tutaj doczekałem się wreszcie trochę nowości. Klasycznie powraca system papier, kamień, nożyce (silne, szybkie i techniczne uderzenie) oraz turowe walki. Duży nacisk położono jednak na zmianę broni i atakowanie danej części wroga, by zredukować obronę/ataki od niej zależne. Oczywiście znaczenie mają także przedmioty buffujące, takie jak klasyczna osełka czy mikstury, a także – w zależności od przeciwnika – wspomagacze, na przykład bomby oślepiające czy akustyczne.

Atakując tego samego wroga tym samym rodzajem ciosu co nasz potwór, wykonamy go jednocześnie, zadając większe obrażenia. Dodatkowo to samo możemy zrobić z naszym towarzyszem i jego potworem. Jego obecność jest chyba największą zmianą względem pierwszej odsłony. Niestety jest też największym ułatwieniem. Towarzysz bowiem leczy nas w potrzebie, buffuje i generalnie jest źródłem obrażeń, kiedy my jesteśmy zajęci na przykład poświęcaniem akcji na użycie przedmiotu. Z czasem, gdy zwiększymy poziom więzi z potworkami, możemy bardziej naładować nasz amulet więzi, a co za tym idzie – zadać większe obrażenia. Nasz towarzysz też będzie czekał z użyciem swojego amuletu, więc możemy zrobić potężne podwójne, wielopoziomowe combo. Podobnie jak w pierwszej odsłonie mamy system serc dający nam dwie szanse na stratę życia i przedmiot je uzupełniający. Wszystko to sprawiło, że znając już systemy gry, nie przegrałem ani jednej walki.

Zbieranie potworów to ponownie kradnięcie ich jajek z legowisk, wykluwanie w stajni i zabieranie ze sobą na wyprawę. Nadmiar możemy levelować, wysyłając je na ekspedycje. W dalszym etapie gry pobawimy się ich krzyżowaniem, by uzyskać genetycznie dopakowanego króla potworów. Każdy gatunek ma też unikalne zdolności pozwalające na przykład na skok, wspinanie się po ścianach czy pływanie. W nagrodę za korzystanie z nich dostajemy się do ukrytych skrzyń, jednak nie zawierają one większych nagród. Spokojnie można nie przejmować się składaniem drużyny potworów pod kątem eksploracji, a skupić się na zdolnościach bojowych. W craftingu nic się nie zmieniło – lepsze pancerze i bronie robimy ze składników nowo pokonanych potworów z możliwością dwukrotnego ulepszenia.

Dostajemy naprawdę przyzwoite udźwiękowienie – możliwość wyboru japońskiego dubbingu z polskimi napisami. Z jedynym psującym immersję fetyszem Japończyków, czyli brakiem głosu naszego bohatera, co ponoć pomaga im się wczuć w główną postać. Muzyka jest na dobrym poziomie, za to są poważne braki w udźwiękowieniu otoczenia.

Z pozostałych kwestii technicznych rzuca się w oczy spadek klatek animacji w pierwszej wiosce. Potem sytuacja się poprawia, więc albo twórcy dopracowali optymalizację w dalszych regionach, albo pojawiające się z czasem łatki poprawiły ten aspekt. Tak czy inaczej, pod koniec gra wygląda i działa lepiej niż na początku. Przyjemne UI powraca z dobrą organizacją menusów, znacznikami i systemem szybkiej podroży. Sprawia to, że gra nie utrudnia nam zabawy tam, gdzie nie powinna.

Podsumowując, Monster Hunter Stories 2 – dla ludzi, którzy po raz pierwszy doświadczają tego spin-offa serii – będzie przyjemną przeprawą, podczas której poznawanie systemów walki i zbierania potworów przyćmi braki fabularne, na których ta sub seria miała się opierać. Będzie niewymagającą przygodą ze sporą ilością pobocznych aktywności, nowymi potworami w post-game czy walkami po sieci dla przedłużenia zabawy. Dla weteranów pierwszej odsłony może być niestety zbyt leniwą kalką, która może i nie chciała zmieniać tego, co było dobre w pierwowzorze, ale niedostatecznie rozwinęła się w kontynuacji. Myślę, że dla większości będzie to jednak pierwszy kontakt z tą niezwykle przystępną wariacją Monster Huntera, od której na pewno się nie odbiją.

[Recenzja] Monster Hunter Stories 2
75 Recenzent
Criterion 1
Użytkownicy (1 głos) 90
Recenzje użytkowników Zaloguj się, żeby oddać głos
Sort by:

Be the first to leave a review.

User Avatar
Verified

Show more
{{ pageNumber+1 }}

1 Komentarz

1 Komentarz

  1. PierreLuc87

    11 sierpnia, 2021 at 8:05 pm

    Tyle dobrego o tej grze przeczytałem, że pewnie sam się skuszę w tym roku.

Musisz być zalogowany, żeby dodać komentarz Login

Zostaw komentarz

Join Us!

Gorące wpisy

Nintendo Switch

Indyki, gry niezależne, jak zwał tak zwał. Nintendo zafundowało dzisiaj kolejny pokaz kreatywnych i pastelowych gierek!

Nintendo Switch

Jak wypada luźna kontynuacja jednej z najpopularniejszych gier sportowych w historii branży?

Nintendo Switch

Rozkład jazdy jest znany! Jazda z grami!

Nintendo Switch

Kwadraty i trójkąty

Nintendo Switch

Wszystkożerny, różowy, kulek powrócił z nową przygodą.

Nintendo Switch

W kwietniu na pewno nie zabraknie gier! Na ten moment zapowiedzianych jest ich ponad 70, w tym Nintendo Switch Sports i 13 Sentinels!

  1. W zasadzie to nic dziwnego biorąc pod uwagę że większość z tych gier to indie. Może faktycznie są z dwie…

  2. Może jestem ostatnio nie za bardzo w temacie, nie wiem, ale 90% z tych gier w ogóle nie kojarzę. Best…

Najnowsze posty na forum

Recent Topics

Ankieta

Co padnie Waszym łupem w maju 2022? (można zaznaczyć kilka opcji)

Pokaż wyniki

Loading ... Loading ...

Nadchodzące wydarzenia

Kao the Kangaroo

Data: 27 maja, 2022
Godzina: 12:00 am - 12:00 am
Premiera

Kangurek Kao to trójwymiarowa platformówka autorstwa weteranów gatunku, Tate Multimedia, o przygodach rezolutnego, odważnego, ale uroczego kangurka Kao (jak sam tytuł wskazuje!), który próbuje rozwikłać tajemnicę zniknięcia swojego ojca. W trakcie swojej podróży Kao zwiedzać będzie szereg pięknych, różnorodnych krain, z których każda kryje swoje sekrety. Kao nieustannie będzie stawiać czoła nowym wyzwaniom. W tym […]

Farm Tycoon

Data: 27 maja, 2022
Godzina: 12:00 am - 12:00 am
Premiera

Od nasion po warzywa i produkty przetworzone. Są tu zwierzęta, zakłady mięsne, maszyny rolnicze, robotnicy o różnych umiejętnościach, magazyny z chłodzeniem, antypestycydami i wiele innych. Można z powodzeniem zastosować wiele różnych strategii, aby gospodarstwo było opłacalne. Z pewnością można stworzyć uniwersalną farmę, aby zmaksymalizować systemy, ale być może tylko w pełni zrównoważona i niezależna firma […]

Senren * Banka

Data: 27 maja, 2022
Godzina: 12:00 am - 12:00 am
Premiera

Senren*Banka to powieść wizualna w japońskim stylu wyprodukowana przez Yuzusoft, japońskiego dewelopera romansów VN. Ta gra upamiętniła 10. rocznicę Yuzusoft. Zdobyła wiele nagród w roku wydania w Japonii za sztukę, muzykę i postacie. Zajęła drugie miejsce w konkursie Moe Game Awards 2016 i wygrała pierwszy ogólny ranking w 2016 Bishoujo Game Awards w Getchu.

Zobacz też

Nintendo Switch

Nowy zwiastun przyniósł nowe potwory, w tym ulubieńca fanów — Stefana. Zobaczyliśmy nowy system followersów oraz nowego pada.

Nintendo Switch

Capcom zabiera nas na przechadzkę po pierwszym nowym regionie — Cytadeli i pokazuje starcie z ognisto-wodnym Garangolmem.

Nintendo Switch

Marcowy Monster Hunter Digital Event już za nami! Wiemy już, kiedy zagramy w rozszerzenie Rise oraz co na nas czeka.

Nintendo Switch

Broń do ręki i pora ruszać na łowy!