Masa nowych informacji o Zero Time Dilemma

Przez ostatnie tygodnie Famitsu stopniowo udostępniało coraz więcej detali na temat kontynuacji Nine Hours, Nine Persons, Nine Doors czy Virtue’s Last Reward.

Gwoli przypomnienia – Zero Time Dilemma, bo o to tej grze mowa, to przygodówka/visual novelka na 3DSa i Vitę. Gracz w niej mama w niej za zadanie rozwiązać szereg piekielnie trudnych zagadek oraz poradzić sobie z mnóstwem decyzji moralnych, jakie przed nim staną. Cel – uciec z podziemnego schronu i raz na zawsze skończyć z chorą zabawą antagonisty! Tytuł wychodzi już pod koniec czerwca. Poniżej znajdziecie wszystkie ważne szczegóły, które podało nam japońskie czasopismo oraz parę filmików z gameplayem/trailerami. Uwaga – filmiki pokazują sceny z wersji na Playstation Vita. Wersja na 3DSa powinna zawierać takie same fragmenty, ale prawdopodobnie z niższej jakości grafiką.

UWAGA! Z natury tego typu tytułów niektóre z poruszonych kwestii mogą być spoilerami! Postaram się oznaczyć fragmenty, które bezpośrednio zdradzają sceny w grze, ale nie biegnijcie na mnie z pochodniami, jeżeli coś przeoczę/nie uznam na spoiler 😉

https://www.youtube.com/watch?v=PbCB5TvjH4M

Zero Time Dilemma najprościej opisać jako „Grę Decyzji”. Postaci, których losem przyjdzie nam kierować, są zamknięte gdzieś w podziemnym schronie przeciwatomowym i podzielone na trzy drużyny – Ekipa Q, Ekipa C i Ekipa D. Każdy ma na swoim lewym nadgarstku założoną specjalną bransoletę odmierzającą czas – zadaniem każdej z ekip jest znalezienie metody na wydostanie się ze schronu w 90 minut. Jeżeli upłynie ustalony czas, a bohaterowie nie znajdą rozwiązania, bransoleta automatycznie aplikuje specjalne leki. Te spowodują ich natychmiastową utratę przytomności. Nie będą też pamiętać nic z tego, co się wydarzyło przez ostatnie półtorej godziny.

Co do gracza – ten przechodzi przez owe cykle, zaliczając kolejne Fragmenty Fabuły (FF), które doprowadzą do odkrycia prawdy na temat całego przebiegu „zabawy”. Nikt jednak nie powiedział, że fragmenty te otrzymamy w poprawnej kolejności. Powiedzmy, że pokonaliśmy FF1 i FF2 w takiej kolejności. Możliwe, że:

  • Fragmenty są w odwrotnej kolejności (czyli FF2>FF1);
  • Pomiędzy tymi Fragmentami dzieje się jeszcze coś innego (czyli FF1>nieotrzymany jeszcze FF3>FF2);
  • Znalezione Fragmenty są częściami dwóch różnych scen rozgałęzionych od siebie (na przykład: fabuła rozgałęzia się na FF1>FF3 i na FF2>FF4

Każda drużyna ma swój własny zestaw Fragmentów Fabuły, i przejście jednego Fragmentu spowoduje odblokowanie następnego. Co ciekawe, to grający sam będzie mógł wybierać kolejność ich pokonywania. Nie martwcie się, jeżeli uważacie, że byście się kompletnie pogubili w kolejności wydarzeń – Fragmenty ograne już przez gracza zostaną przeniesione na tak zwany Globalny Diagram, gdzie są od razu układane poprawnie chronologicznie. Fragmenty przeniesione na diagram będzie można swobodnie powtarzać.

zero-time-dilemma-3

Główną atrakcją tytułu będzie Część Zadaniowa (serio, kto nazywał te etapy?), gdzie ekipy będą zwiedzać pokoje i obiekty na terenie schronu oraz rozwiązywać zagadki zastawione dla nich przez antagonistę z pomocą wielu gadżetów, notatek czy przedmiotów znalezionych podczas eksploracji. Tajemnice te jednak nie będą nie do pokonania, a twoi przyjaciele z drużyny chętnie posłużą radą, aby pomóc ci dojść do ich rozwiązania. Zdarzy się im rozgryzać hasła, łączyć ze sobą przedmioty jak w klasycznych grach point-and-click czy aktywować mechanizmy znalezione po drodze. SPOILER Przykładem tego będzie robot, który po aktywacji nagle ruszy z miejsca, aby aktywować bombę na drugim końcu pokoju. Zmusi to gracza do jej szybkiego rozbrojenia. KONIEC SPOILERU

SPOILER Jedna z Części Zadaniowych dla Drużyny D rozpoczyna się ich wejściem do pokoju z transportowcem kosmicznym. Zero komunikuje się z nimi i nakazuje im rozwiązać zagadkę tego urządzenia z innej cywilizacji oraz aktywować je. Gracz na początku otrzymuje kilka kart z obrazkami, które muszą zostać położone w specyficznej kolejności na przygotowanej niebieskiej planszy. Później odnajduje wskazówkę „W tej cywilizacji są 'dwie’ metody interpretacji cyfr”, oraz drukarkę 3D, która drukuje tylko dziesięciościenne śruby. Chwilę po tym odkrywa dziwaczny przedmiot przypominający kierownicę, do której można przyczepić kilka wcześniej wspomnianych śrub. KONIEC SPOILERU

Najciekawszą częścią gry będzie natomiast Część Decyzji, gdzie gracz jest zmuszony do wybrania jednej z dwóch opcji, które mogą drastycznie zmienić tok fabuły. Tytułową decyzją zwykle będzie albo wybranie jednej z dwóch ścieżek, albo naciśnięcie czy zostawienie w spokoju przycisku w limicie czasowym. Czy postacie postanowią poświęcić innych, aby wyjść z opresji, czy też samemu oddać swoje życie dla uratowania kogoś innego? Która odpowiedź będzie prawidłowa, a która skończy się fatalnie? Każdy będzie musiał długo przemyśleć swój wybór, to na pewno.

SPOILER Przykładem sceny, w którym gracz zostaje zmuszony do podjęcia trudnej decyzji, jest oto taka sytuacja – Drużyna D zostaje uwięziona w pokoju usuwania odpadów. Phi, jedna z członkiń drużyny, jest w jeszcze gorszej sytuacji – nie może wyjść ze spalarni śmieci, a Sigma, kolejny członek drużyny D, jest przywiązany do krzesła, a do jego skroni jest przywiązany pistolet. Spalarnię można zatrzymać przed aktywacją, pod warunkiem, że ktoś w przeciągu kilku sekund ktoś pociągnie za spust pistoletu. W tym jednak znajdują się dwa pociski – jeden jest prawdziwy, a drugi z nich to ślepak. Mamy 50% szansy na to, że wypali kula kończąca życie Sigmy. Co ma w tej sytuacji zrobić Diana, lider drużyny D? Jeżeli Diana nie pociągnie za spust, Phi zostaje spalona żywcem w spalarni. Jednakże, nie czuje ona strachu ani urazy do Diany, wymieniając ze sobą ostatnie zdania. Przy pociągnięciu spustu Sigma może albo oberwać z prawdziwego naboju, natychmiastowo umierając, jednak pozwalając na uratowanie Phi. Ta natomiast jest niezwykle wściekła na swoją wybawczynię za to, że pozwoliła sobie na morderstwo. Najlepsze rozwiązanie prowadzi do wystrzelenia ślepaka, uratowania z opresji wszystkich trzech postaci i wybuchu emocjonalnego normalnie stoickiej Phi. KONIEC SPOILERA (filmik też jest spoilerem)

Dowiadujemy się też co nieco o postaciach, z którymi będziemy dość zżyci przez całą grę – w Ekipie Q poznamy trzech zupełnie nowych bohaterów dla świata Zero Escape – parę Erica i Milę oraz chłopca z amnezją i dziwacznym hełmem o imieniu Q. Ten ostatni pełni funkcję lidera drużyny, ale czasami popełnia błędy związane z jego dziecięcym sposobem myślenia. Eric w pełni ufa Mili, ale nie lubi towarzystwa Q i traktuje go jak przestępcę, ponieważ podejrzanie wygląda. Mila, która uważa siebie za dość niewrażliwą, stara się sprytnie utrzymać drużynę razem poprzez kontrolowanie Erica i zaprzyjaźnienie się z Q.

W drużynie C natomiast spotkamy się ze znanymi fanom z Nine Hours, Nine Persons, Nine Doors Junpeiem i Akane oraz nową postacią, Carlosem. Pierwsza dwójka przez wydarzenia z poprzedniej gry jest ze sobą bardzo związana, ale często kłócą się ze sobą, przez co Carlos jest często niechcący zmuszany do podejmowania ważnych decyzji. Ten ostatni, wyznaczony jako lider drużyny, jest synonimem mężczyzny – ma ognisty temperament (idealne usposobienie dla strażaka), kodeks moralny opierający się na sprawiedliwości i ma chorą młodszą siostrzyczkę, o którą dba tak mocno, jak tylko potrafi. Przysięga, że wydostanie się ze schronu, aby do niej wrócić. Junpei natomiast jest przyjacielem z dzieciństwa Akane, po wydarzeniach z 999 dołącza do podziemnej społeczności, aby odnaleźć Akane. Jest znany ze swojego nieokrzesanego, wręcz dzikiego umysłu. Akane natomiast prowadzi ukryte społeczeństwo, które chce tylko pokojowej przyszłości. Jest bardzo bystrą i mądrą dziewczyną, która sprytnie korzysta ze swoich uroków.

Mamy też kilka postaci, które nie należą do żadnej z drużyn, na przykład stary pies Gab, który żyje w schronie wraz z dziewiątką uwięzionych. Potrafi przejść pomiędzy małymi szybami wentylacyjnymi, dzięki czemu drużyny korzystają z niego jako metody komunikacji między sobą. Ma on na szyi małą tubę, w której można umieścić skrawki papieru – Junpei nazywa ją „Gab Letter”.

Oczywiście, jest jeszcze Zero – swoisty mistrz gry, który układa wszystkie zagadki czy stawia graczy przed trudnymi decyzjami. Nikt nie jest w stanie rozpoznać jego tożsamości, gdyż nosi maskę i przetwarza swój głos za pomocą specjalnego urządzenia. Obserwuje i porozumiewa się z dziewiątką uwięzionych tylko poprzez monitory porozmieszczane w schronie.

Do edycji kolekcjonerskiej tytułu będzie dorzucona replika bransoletki, która noszą postacie. Nie jestem pewny, czy została ona wydana na terenie Europy, jako, że my dostajemy tą grę tylko w wersji cyfrowej, ale na szczęście będzie ona dostępna do zakupu poza limitką w późniejszym terminie. Miejmy nadzieje, że ta jednak nie wstrzykuje lekarstw po 90 minutach…

zero-time-dilemma-pre-order-watch

Dorzucając kolejne interesujące przedmioty do gromady – poza Japonią pojawi się też specjalna książka, która będzie opowiadała historię przed wydarzeniami znanymi z gry. Jej autorem jest sam Kotaro Uchikoshi, twórca serii. W dodatku, w książeczce pojawią się ilustracje od Rui Tomono, zajmującej się designem postaci w grze, powtórka fabuły z poprzednich dwóch części, garść concept artów i specjalna „zagadka”.

 

zero-time-dilemma-pre-order

Brak komentarzy

Dodaj komentarz