[Poradnik] StereoPhoto Maker czyli Twoje własne obrazy 3D!

Stworzyłeś ciekawy model w blenderze czy innym 3dsmaxie i chciałbyś zobaczyć go w niesamowitym 3D bez okularów? A może masz całą bibliotekę tych trójwymiarowych obrazów złożonych z dwóch zdjęć, na które trzeba się „gapić” tak długo aż się połączą i masz już dość robienia zeza? Twoje życzenia zostały spełnione – dzięki kilku prostym krokom będziesz mógł stworzyć na komputerze obrazy 3D rozpoznawalne przez system 3DS.

Pierwszy krok to oczywiście posiadanie odpowiednich zdjęć – dla lewego i prawego oka. W przypadku modeli 3D wystarczą dwa rendery z przesunięciem kamery. Co do gotowych par zdjęć, to internet jest ich pełen. (Patrz stereoskopia, metody cross eye oraz paralell.) Kolejnym krokiem jest posiadanie darmowego programu StereoPhoto Maker, który możemy znaleźć tu http://stereo.jpn.org/eng/index.html Zachęcam gorąco do przejrzenia innych znajdujących się tam programów, gdyż są one bardzo ciekawe.

StereoPhoto Maker to, jak wskazuje nazwa, program do tworzenia zdjęć stereoskopowych. Aplikacja ta jest w stanie zapisać i otworzyć chyba każdy znany człowiekowi format tego typu obrazów, czy to dla okularów red/cyan, czy to dla telewizorów Sharp 3D, czy to z rozszerzeniem .MPO – rozszerzeniem używanym przez 3DSa. Utworzenie takiego pliku jest bardzo proste:

– Otwieramy w programie wybrane dwa zdjęcia (’File’->’Open Left/Right Images…’), po czym ustawiamy je tak, by zdjęcie „z lewego oka” było po lewej, a „z prawego” po prawej stronie. (W tym miejscu chciałbym przypomnieć, że 3DSowskie zdjęcia mają format 400×240 pikseli. Ponieważ z braku 3DSa nie jestem w stanie tego sprawdzić, to nie wiem, jaki efekt może dać załadowanie mniejszych lub większych obrazów.
– Z menu 'File’ wybieramy 'Save MPO File…’ po czym nadajemy naszemu obrazkowi nazwę. WAŻNE: na początku nazwy należy wpisać „HNI_” bez cudzysłowia, np. HNI_my3ds.MPO Taki właśnie prefix posiadają wszyskie 3DSowskie zdjęcia.
– Przenosimy plik .MPO ORAZ któryś z początkowych dwóch plików w formacie .JPG (którego nazwę należy zmienić na taką samą jak nazwa odpowiedniego pliku .MPO, w naszym wypadku HNI_my3ds.JPG; robimy to by 3DS miał co pokazać przy wyłączonym 3D) na kartę SD, po czym możemy się już cieszyć naszym zdjęciem na 3DSie.

Tak jak już wspomniałem, ponieważ nie posiadam jeszcze konsoli, nie byłem w stanie sprawdzić tej metody. Mogę za to potwierdzić, iż działa ona w drugą stronę – dzięki StereoPhoto Maker rozbiłem 3DSowskie zdjęcie .MPO na dwa pierwotne .JPG, co daje mi prawie 100% pewność, że wyżej opisana metoda działa.

8 komentarzy

  1. Do ogladania modelu w 3d z maxa czy blendera nie potrzebuje jakis polsrodkow jak ten program :] . ustawiam stereoskopowa kamere w danym sofcie :] . Watpie aby jakis grafik chcial ogladac takze swoj model na ekraniku o przekatnej 3,5 cala z mizerna rozdzielczoscia . Monitory 3d i 3d vision drogie nie sa a efekt duuuzo lepszy :] .

Dodaj komentarz